renebeltjens.reismee.nl

Het laatste verhaal vanuit Santiago

Vandaag heb ik mijn aluminium ros en het grootste deel van mijn bagage weggebracht voor transport per auto. In totaal heb ik 2865 mooie km´s afgelegd. In eerste instantie wilde ik vanuit Fisterra terug fietsen naar Santiago, maar na al die wijn en sterke drank tijdens het afscheid van iedereen bij de vuurtoren, heb ik me ´s nachts tijdens mijn 1e gang naar het toilet bedacht en tegen mezelf gezegd; René ben nu verstandig en neem de bus, ik heb meteen geluisterd en ´s morgens de bus genomen en de fiets onderin de bagageruimte. Tijdens de terugreis, waarbij de bus 1,5 uur de kustlijn volgde, kreeg ik toch wel spijt, want het waren mooie slingers met geweldige uitzichten, strak blauwe hemel, lekkere temperatuur en lichte klimmetjes. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Terugblikkend heb ik een prachtvakantie gehad en ik bedank mijn schat Hetty, dat ze me deze kans gegeven heeft. Ik heb van meerdere mannen onderweg gehoord, dat het niet bij iedereen zonder slag of stoot verlopen is. Het is een hele tijd, waar het thuisfront achter moet staan.

Vanmorgen om 11.00 uur naar de kathedraal gegaan om deze te bezichtigen en de H. Mis bij te wonen. Om 11.15 uur waren alle zitplaatsen al bezet en toen de mis om 12.00 uur begon zat de kerk weer stampvol. De mis werd opgedragen door 3 heren en er waren wel 20 akolieten en evenzovele knaapjes die zongen. Het was indrukwekkend, ook om de emoties te zien, die bij vele pelgrims loskwamen als een ontlading van alles wat men had meegemaakt. Het zwaaien van het wierookvat aan het einde van de dienst was de slagroom op de taart. Zo´n 8-tal, in bruine pij geklede mannen trokken gezamelijk aan een dik touw dat van boven, in het midden van de kerk (ca. 30 m hoog), naar beneden kwam en waaraan het wierookvat hing en brachten het in een gratieus slingerende beweging.Het slingerende wierookvat reikte aan beide zijden bijna de gewelven van de kerk, indrukwekkend. Af en toe kon ik me eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat een show werd opgevoerd. Maar ook de economie moet geholpen worden en dat geldt zeker ook voor Spanje. Ik heb mijn steentje bijgedragen.

Reacties

Reacties

Yvonne

Ook in Amerika gaan ze nu je weblog lezen.

Mooi verslag van je laatste dag.
Hetty en René geniet samen van de zomer de trouwerij en God weet wat er nog allemaal in het verschiet ligt.

Roberto Rivoira

Hello Renè, it's with a little of shame that I write to you so late, but i'm arrived in my house in Sardinia only yesterday. I worked on boats sailing around the world and so I've no longer your phone number and even your mail, but I found your blog through google. My parents who live in Piedmont and take my mail have reported the arrival of a letter from you, unfortunately they do not speak English so they told me the words and I could understand what you've written, a big smile in my heart for the wonderful surprise that you've done ...
In these days I will try to send a present as I promised you ok? Merry late Christmas and a Happy New Year to you and your family. See you soon my friend


Roberto Rivoira

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!