renebeltjens.reismee.nl

Van Rabanal de Camino via Ponferrada naar Vega de Valcarce

7.45 u vertrokken bij een lekkere temperatuur. Er zat meteen een forse klim in van 800 m naar 1500 m waar het Cruz de Ferro staat. (IJzeren kruis) Dit is een simpel ijzeren kruis op een houten paal op het hoogste punt. Het is een eeuwenoud monument op een markant punt van de route. Symbolisch wordt hier een deel van de last afgelegd door het werpen van een steen op de grote hoop aan de voet van de paal. Inmiddels ligt er al zo´n hoop van ca. 3 m hoog. De afdaling vanaf Cruz de Ferro is spectaculair met mooi uitzicht op de vallei van El Bierzo met de stad Ponferrada en op de achtergrond de bergen van Cebreiro die dan nog voor de boeg liggen. Jammer dat het wegdek slecht was tijdens de afdaling, waardoor je zeer alert moest zijn op gaten en scheuren.

In Ponferrada de Tempeliersburcht bezocht die tussen de 12e en de 14e eeuw door de Tempeliers, een geestelijke ridderorde, gebouwd werd en de taak op zich nam om de Camino en de pelgrims te beschermen. De burcht is een indrukwekkend bouwwerk. Vanuit Ponferrada naar Vega de Valcarce gereden en daar een Albergue betrokken.

Vandaag bij een middagtemperatuur van 36 grd. C 80 km afgelegd. Tot Santiago nog 210 km.

Vanaf thuis al 2550 km afgelegd. Fiets is bijna toe aan een grote beurt en ik misschien ook.

Dennis

Hallo!

Leuke verhalen weer! Nog even en je hebt je missie volbracht.
Die maar rustig aan met die warmte!
Fiets is bijna toe aan een grote beurt en ik misschien ook zeg je....
Hoe moet ik het laatste deel van deze zin lezen?? :-)

Groet,

Dennis