renebeltjens.reismee.nl

Van Jaca naar Sanguesa

Uit Jaca vertrokken na eerst de kathedraal bezocht te hebben. Bewolkt, koud en gefietst in winterkleding. De zon liet zich maar even zien waarna de hemel zich weer sloot met een dikker wordend wolkendek. Je kon de bui zien hangen. Tot nu toe 1850 km afgelegd, maar in Spanje wil ik vooral dingen zien, bezichtigen en doe ik het rustig aan.

Onderweg in een grote bocht naar links kwam een zwaar transport met zwaailichten me tegemoet. Oplegger met stalen H-profielen en extra lang. Daarachter personenauto´s waarvan 1 direct achter de vrachtwagen begon in te halen. Rechts van mij was een vangrail, stopte en drukte me met fiets ertegen aan. De bestuursters zag net op tijd wat er stond te gebeuren en remde krachtig. Nog voor ze geraakt zou hebben, kon ze weer achter de vrachtwagen invoegen. Dat was schrikken. Ze wenkte nog haar excuses, nou ja, ook maar een mens. Langs de rivier Rio Araqgon gefietst, dus vrij vlak. Men is hier doende een nieuwe snelweg aan te leggen van Jaca naar o.a. Pamplona. Tevens legt men een spaarbekken aan, waardoor de waterspiegel stijgt wat duidelijk te zien is, veel bomen staan tot de kruin in het water en er zullen ook huizen moeten wijken. Ook hier discussies natuur contra economie.

Om 13.00 u in Yesa lekker gegeten. Binnen 15 min. liep de gelegenheid stampvol met wegwerkers aan de nieuwe snelweg. Daarna opweg naar Sanguesa waar veel bezienswaardigheden zijn. Bij vertrek alweer regen en niet zo´n beetje, het kwam weer met bakken naar beneden bij een temp. van 16 grd, gevoelstemp. 10 grd. (Kaat, naat en sjoeferechtig). Om 15.00 u in Sanguesa. Officia de Tourismo gesloten tot 16.00 u. In de stromende regen een pelgrimsherberg gevonden; helemaal vol. Men verwees mij naar een Hostal. € 50,00 euro, nee dus! In café koffie gedronken en gewacht op opening Officia. Café vol rokende Spanjaarden die op de wedstrijd Spanje / Zwitserland wachtten. Om 16.00 u naar Officia. Verwezen mij naar een camping waar ook kamers waren,

€ 10,00 dat klonk beter. De wedstrijd werd ook hier gevolgd en is inmiddels afgelopen; Bedompte sfeer! Spanjaarden waren tot de tegengoal erg temperamentvol en hebben een groter stemvolume dan wij Nederlanders, denk ik. Het was m.i. tegen de verhouding in, maar ja het is voetbal. Zo krijg ik ook regen

Felix Willems

Beste René,

Jacobus heeft die vrouw op tijd ingeseind dat er een aardige Melickenaar op haar pad kwam die zij moest sparen. Steek nou maar snel een vette kaars aan in de volgende kerk en spreek de hoop uit dat de Spanjaarden de eerstvolgende wedstrijd winnen.
Jacobus zal er dan voor zorgen dat de mondhoeken van alle Spanjaarden een centimeter omhoog komen.
Je schreef dat je in Spanje wat meer gaat bekijken. Doe dat ook maar want voor je het weet, ben jij met je snelle fiets en gespierde benen in Santiago.
Pet af voor jou omdat je het zo goed volhoudt met dat slechte en koude weer.
De hartelijke groetjes uit Melick,
Syta en Felix

Rob

Ha pap,
Hierbij de informatie over Soetens. Je kunt je fiets op werkdagen, dus NIET in het weekend, afgeven op het volgende adres:

Transport Soetens/Camino Travel Center
Rua de San Pedro 33
15703 Santiago de Compostela.
Kan tussen 10u-14u en tussen 18u-19u.
Ter plekke contant afrekenen (119e voor fiets, bagage 60e per doos). Rest wijst zich vanzelf!

Succes!