renebeltjens.reismee.nl

Verblijf in Le Puy en Velay

Vandaag wat langer geslapen dan normaal want ik heb een rustdag. Onder mijn rechtervoet is een drukpunt ontstaan dat volgens mij heeft geresulteerd in een eksteroog. Naar pharmacie geweest en 10 stuks speciale pleisters gekocht. Ik hoop dat het gaat helpen en anders met de gymschoenen fietsen want de kun je je voeten verzetten op de pedalen. Met de billen heb ik geprobeerd achterstevoren te fietsen, enfin!

Voor ik het vergeet: Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

Na het ontbijt afscheid genomen van Friedhelm de Duitser en hem een bon camino gewenst. Misschien kom ik hem nog tegen onderweg. (of achterop)

Toen Le Puy bezocht. De stad heeft heel wat aan moois aan monumenten te bieden. Plein van de Martelaren bezocht waar tot 1795 openbare terechtstellingen plaatsvonden met de guillotine. De Place du Plot met het oudste fontein uit 1246. En dan de hoog gelegen prachtige kathedraal die je van alle kanten ziet vanwaar je de stad ook binnenkomt.In de relikwieënkapel werd tijdens een restauratie in 1850 onder een dikke laag plamuur een muurschilderij uit de 15e eeuw ontdekt, de vrije kunsten voorstellend d.w.z., de logica met Aristoteles, de grammatica, de muziek en de retoriek. (Het is maar dat jullie het weten.) Zo is er ook nog een klooster uit de 12e eeuw. De bisschop van Le Puy schijnt een zeer machtig man geweest te zijn (welke niet in die tijd?) en heeft van zijn paleis een klassieke renaissance facade gemaakt. Het markante beeld van de Notre Dame dat je ziet als je Le Puy binnenkomt is gemaakt van oude kanonnen die zijn buitgemaakt tijdens de Krimoorlog. Verder is de kapel die gebouwd is op een vulkaanschoorsteen een niet te missen object.

De fransen proberen overal met de auto te komen zelfs tot in de nauwste straatjes. Bij ons zouden dat allang voetgangerszones zijn. En hier in Le Puy rijden auto s rond met vierkante wielen vanwege de vele trappen die er zijn.

Als je met vakantie in de buurt bent is Le Puy en Velay zeer de moeite waard.

Ik heb foto's kunnen oploaden. Maar het is zeer moeilijk, de camera wordt niet overal herkend en dan zou ik eerst een programma moeten downloaden enz.

Reacties

Reacties

Romy en Rob

Ha pap,

Goed dat het gelukt is met de foto's! Je hebt er een aantal prachtige gemaakt! We genieten met je mee vanaf hier en zelfs Mickey keek aandachtig mee.
Hopelijk houd je niet te veel last van je achterste en je voet! Zet hem op, we zijn trots op je!

Liefs,
Romy en Rob

Lei

Mit bewonjering leis ich dien verhaol es Pelgrim.Volges de landjkaart sjuut et al good op.En dich kinnende (ein bietje)zal ze ze mit gemaak (op t pienlijk vutje nao)dien doel bereike.Veer wunsche dich vanoet Sjwaame nog heel veul fietsplezeer natuurschoon en haope des ze nog eine haup aardige miense teige kums.En die foto,s ich zou zegge knip maar get mit ein toestel wo ein fotorulke op zit den laote we die via internet ontwikkele . Blief verder gezondj en laot ze dao mer ein puupke ruuke.
Groetjes vanoet Sjwaame.

Els en Léon

René, wat een mooie foto's! En wat de billen betreft, had je de biefstuk op je bord niet beter op het zadel kunnen leggen ? Men zegt dat het helpt....
Niet aardig van Hetty dat ze je nog gauw heeft aangestoken met een eksteroog.....
Alle gekheid op een stokje, we wensen je toe dat je verschoont mag blijven van verder lichamelijk ongemak en dat je alleen maar geniet van al het moois dat je ontmoet op je tocht. Heel veel groetjes, Els en Léon.

Charlotte en Paul

Ha jong, je begint al een aardig bruin hoofd te krijgen van het vele fietsen in de buitenlucht, toen ik de foto zag met dat grote open veld, moest ik aan het boek "Remy, alleen op de wereld" denken. Voor mij als kind een echte tranentrekker. Hoe zit dat met jou? Alleen in zo'n gite en, ik denk, het grootste deel van de dag ook alleen met je eigen gedachten, ik vind het knap van je. Ondertussen verheug ik me alweer op je volgende reisverhaal, je weet hier in Melick en omgeving op deze manier wel hele volksstammen bezig te houden. Dus tot schrijfs en ben een beetje aardig voor de bilpartij.
Liefs,

Charlotte en Paul.

Jeanny en Kees

Rene, zo te lezen vergaat het je goed. Wij zijn blij dat we eindelijk eens een goede PC met internet hebben gevonden en je berichten kunnen lezen.
Ondanks deze handicap blijven we je volgen en wensen je een bon Camino.
J&K vanuit Siena.

Hans en Hanny Aarts

Hallo Rene,

Fijn te horen dat het allemaal goed gaat.Vorige week las ik in het AD dat Leontine van Morsel uierzalf gebruikt voor de billen en het leer op de broek.Of het helpt weet ik natuurlijk niet maar ja je kunt wel zeggen dat zij een expert is, dus als je het ergens kunt kopen!
Voor de eksterogen had ze geen advies, helaas!Het is erg leuk je verhalen te lezen.Heel verstandig om af en toe een rustperiode in te lassen.
Veel succes met het vervolg en we hopen dat je wat leuke reisgenoten mag ontmoeten.
Pas op jezelf en heel veel groeten van Hans en Hannyl

Giel en Elly

Beste Rene,
Na het zitvlak nu het loopvlak,je tocht gaat niet over rozen,hopelijk doet de rustdag het herstellende werk.
Je foto's laten zien dat je een goede kijk hebt voor compositie en mooie dingen,je verhalen plezierig om te lezen,ook je thuisfront zal eea met genoegen ervaren.
Nog een goede raad,probeer niet achterste voren op je [mooie] fiets te gaan zitten maat neem eens plaats op die rol,waarschijnlijk de tent,lekker rond en zacht.
Sterkte en veel genoegen op de tocht naar de Spaanse grens en verder.
PS Nicle heeft met Pete Limburgs mooiste gefietst,100 km zwaar 27 beklimmingen heel mooi vonden ze,ik moet je de groeten en sterkte overbrengen.
Hartelijke groeten Giel en Elly.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!